TALENT LATENT 2018

Martínez Bellido

Cadis, 1992

Emil
2018

Aquest projecte comença quan l’artista compra, al barri turc de Berlín, un àlbum de petites fotografies de principis del segle XX. L’única referència que hi havia en aquesta col·lecció era Emil, un nom escrit al revers d’una fotografia dates de 1955, 1956 i 1957. A partir d’aquí, decideix intervenir amb oli per esborrar les figures humanes que protagonitzen les imatges i reproduir amb extrema cura allò que hi ha darrere de cada individu, una intervenció que fa desaparèixer l’únic record visible d’una persona que no coneixem, així com els seus trets, que es veuen relegats per sempre més a l’oblit, igual que tots els amics i familiars que l’acompanyaven.

A rajaploma, les fotografies semblen anodins paisatges grisencs sense més interès. Però si ens hi atansem i les mirem amb atenció, descobrim en cadascuna un suau vel pictòric que evidencia una presència gairebé fantasmagòrica, l’halo d’algú que va ser allí i que donava sentit a l’escena. Un cop desaparegut el referent principal, podem intuir alguna cosa de la seva vida a partir dels indrets que hi trobem, la majoria dels quals vinculats a la costa i a una ciutat amb mar. És evident la càrrega poètica d’aquestes fotografies manipulades i la seva capacitat per despertar la imaginació, una manera subtil d’avivar narracions inventades. Aquesta sèrie també pot interpretar-se com una metàfora de l’efecte del pas del temps, capaç d’esborrar-nos el record dels molts moments que vam gaudir y en què vam ser feliços.